Toppmeny

gamification_450x300

B 107: Spelbaserat lärande

Kursbeskrivning

Det kan inte vara fel att ha roligt samtidigt som man lär sig något! I spel presenteras informationen ofta på ett engagerande sätt så att flera sinnen stimuleras. Önskan att slutföra uppdraget eller klara ett problem man ställs inför kan öka motivationen.

Det finns en uppsjö av spel och övningar tillgängliga på nätet, men vilka passar för undervisning? Minecraft är ett spel som blivit väldigt populärt att använda för att bygga upp olika historiska miljöer, men också för att visualisera geometri och frågor om miljö. Spelet går ut på att man med hjälp av fyrkantiga block bygger saker, som ett slags digitalt lego.

En del kritiserar spelbaserat lärande, medan andra tycker att det är ett nytt och innovativt sätt att underlätta lärandet. Spel har förmågan att förvandla klassrummet, främja samarbete och kreativitet och lära eleverna praktiska färdigheter.

I den här kursen fokuserar vi på vad spelbaserat lärande är och vad som kännetecknar speldramaturgi. Vilka är de bakomliggande drivkrafterna och hur kan de utnyttjas för lärande? Vi pekar på några goda exempel där spel har använts för att öka intresset och motivationen för ämnet.

Kursinnehåll

  • Vad menas med spelbaserat eller spelifierat lärande
  • Vad kännetecknar speldramaturgi och hur kan idéerna överföras till skolans värld
  • Vilka är de bakomliggande drivkrafterna i datorspel och hur kan detta användas för att göra lärandet mer lustfyllt
  • Goda exempel på hur spel har använts för att öka intresset och motivationen för ett specifikt ämne eller område
  • Exempel på spel att integrera i din undervisning
  • Länkar och tips på litteratur för dig som vill veta mer

 

Kursen har ännu inte öppnat, men du kan göra en intresseanmälan.
Intresseanmälan Logga in