Toppmeny

team-538078_450

E 108: IT i idrott och hälsa

Kursbeskrivning

Funderar på hur du skulle kunna använda digitala verktyg på idrottslektionerna för att öka motivationen och intresset bland eleverna? Då är den här kursen något för dig.

Många som tränar aktivt använder idag olika digitala verktyg som webbtjänster, appar, stegräknare, pulsklockor och GPS:er, för att dokumentera sin kondition och hälsa över tid och för att lära sig mer om hur den egna kroppen fungerar. Med smarta mobiler kan du lyssna på musik och ljudböcker när du tränar, men du kan även dokumentera hur du utför olika träningsmoment med video.

Mobiler och digital teknik kan användas på samma sätt i skolan. Eleverna kan redovisa sina prestationer genom att filma sig själva och varandra. Teorin de ska lära sig kan knytas till övningarna. Detta gör det lättare för dig som lärare att i lugn och ro bedöma varje enskild individ, i en grupp om 20-30 elever.

Spelbaserat lärande passar också särskilt bra i idrottsundervisningen så länge du tävlar med dig själv. Kombineras pulsklocka och stegräknare med musik från dataspel och filmer som eleverna känner igen, blir konditionsträningen roligare och mer individanpassad.

Men den digitala tekniken passar inte överallt. Ämnets unika karaktär bygger mycket på att förstärka känsla och välbefinnande hos individen och skapa ett livslångt intresse för kroppsrörelse och hälsa.

Kursinnehåll

Kommer inom kort
 

Kursen är under utveckling, men du kan göra en intresseanmälan.
Intresseanmälan Logga in